کد مطلب:33633
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
ازديدگاه ائمه ( ع ) آشنايي با عقايد اهل تسنن به منظور مناظره ، چگونه است ؟ براي تحكيم اعتقادات چطور؟
آشنايي باعقايد اهل تسنن به منظور مناظره و تحكيم اعتقادات از نظر ايمه ( ع ) : بي شك شناختن عقايد اهل تسنن تاثيري شگرفت و عميق براي كسي كه در صددشناخت عميق از تشيع هست به جا مي گذارد .تاريخ ، كه صفحاتي از زندگي پرافتخار ايمه ( ع ) را در خود جمع كرده گزارشهاي جالبي را از چگونگي محاوره وگفتگوي امامان با سران ساير مكاتب و يا افراد عادي ثبت و ضبط نموده است . تقريبا در زندگاني همه ايمه اين شكل را مي توان مشاهده كرد .به خصوص گفتگوهايي كه ميان برخي از دانشمندان و عالمان ديني و ...بااميرالمومنين ( ع ) ، امام صادق ( ع ) ، امام باقر ( ع ) ، امام موسي كاظم ( ع ) و امام رضا ( ع ) و ساير ايمه ( ع ) صورت گرفته ، بيشتر در تاريخ منعكس شده است . آنچه كه مي توان از همه اينها استفاده كرد اين است كه به هيچ وجه آشنايي بانظرات عامه اشكالي نداشته بلكه خود امامان ( ع ) متخصصاني در اين زمينه تربيت كرده و به آنان دستور مي دادند كه در محافل علمي اهل تسنن حاضرشوند و با آنها به مباحثه علمي و منطقي بپردازند .تاريخ نام افرادي همچون هشام بن حكم و زراره و مفضل و ابو بصير و محمد بن مسلم و فضيل و مباحثه هاي عميق و ريشه دار آنها را فراموش نمي كند .از باب نمونه در حديثي چنين آمده : روزي كه امام صادق ( ع ) پس از شنيدن مباحثه هشام بن حكم با عمرو بن عبيدخوشحال شد و خنديد، به هشام فرمود : اين راكي به تو آموخت ؟ هشام گفت : آنچه از شما شنيده بودم منظم كرد .فرمود : به خدا سوگند اين مطالب درصحف ابراهيم و موسي مي باشد .( اصول كافي ، ج 1، كتاب حجه ، باب ناگزيراز حجت ، حديث 3 ) و نيز امام صادق ( ع ) به هشام مي فرمايد : ( ( اي هشام توبه هر دو پا به زمين نمي خوري خواهي به زمين برسي پرواز مي كني ، مانند توبايد با مردم سخن بگويد ...) ) ( مدرك سابق ، حديث 4 ) . حاصل سخن اينكه ، ازسيره و روش ايمه اطهار به طور واضح مي توان چنين استنباط كرد كه آشنايي بانظرات مخالفين به خصوص افكار برادران اهل تسنن به منظور بحث و يا تحكيم عقيده حق هيچگونه ايرادي ندارد .البته در اينجا ناگزيريم به نكاتي اشاره كنيم : 1- روش ايمه ( ع ) به طور حتم طبق مفاد آيه ( ( و جادلهم بالتي هي احسن ) ) و آيه ( ( الذين يستمعون القول و يتبعون احسنه ) ) مي باشد .آيه اولي آشنايي براي جدال نيكو را تجويز مي كند و آيه دوم مجاز بودن آشنايي به منظور تحكيم عقيده حق را اشاره دارد .2- آشنايي با عقايد ديگران بدون صرف وقت براي مطالعه و تطبيق و مقايسه بين آنها امكان ناپذير است . اگرانسان پيشاپيش مطالعات كافي پيرامون عقايد حقه شيعه اخذ كند و آنها راهضم بكند به طور يقين بهتر مي تواند صحت و سقم مطالب غير شيعه را بفهمدو درك بكند .اين به خاطر اين است كه تا انسان براي خود ميزاني و ملاكي راانتخاب نكند، به سختي مي تواند از لابلاي اين همه مطالب متنوع و پراكنده پيروزمندانه از آب بيرون بيايد بالاخره در اين ميدان بايستي انسان عقل وشرع را ميزان محك براي خود قرار دهد.;
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.